Lavendar Flying Butterfly

onsdag 10 augusti 2011

Mönster till runda saker!

Vi har skaffat hundvalp och han upptäckte snabbt vår runda fotpall som tydligen var god att gnaga på! Så nu har jag kamouflerat den genom att virka en "hätta" till den. Tänkte faktiskt försöka mig på att skriva ner en liten beskrivning som fungerar bra när man vill virka runda saker. Håll till godo!
Varv 1: Börja med att virka 3 lm och ta ihop till en ring med 1 sm. Virka därefter 12 st om ringen och avsluta med 1 sm i 1:a fm.

OBS! Du ska börja ALLA varv under hela arbetet med 3 lm (räknas som första stolpen) och alla varv avslutas med 1 sm i den översta av de 3 lm.

Varv 2: Virka 2 st i varje st = 24 st

Varv 3: Virka *2 st i 1:a st, 1 st i nästa st*. Upprepa från * till *.

Varv 4: Virka *2 st i den 1:a st, 1 st i var och en av de nästa 2 st*. Upprepa från * till *.

Varv 5 och framåt: Antalet st mellan de 2 st ökas med 1 st för varje varv. Detta innebär att varv 5 har 3 st mellan de 2 st, varv 6 har 4 st mellan de 2 st osv.


På min fotpall har jag bytt färg varje varv, men det går ju lika bra att fortsätta med samma färg hela tiden. Om du vill göra ett överdrag till t.ex en pall måste du sedan minska antalet maskor när du vill göra den nedre delen. Prova dig fram tills det "stramar åt" lagom runt pallen!


Jaha, det här var mitt första försök att försöka förmedla ett mönster! Det här grundmönstret är suveränt till alla runda saker man vill göra! Hoppas det går att förstå!


2 kommentarer:

  1. Mönstret går utmärkt bra att förstå! Pallen blev jättefin!

    SvaraRadera
  2. Du är så härligt kreativ, kära du. Kram Fru Inez

    SvaraRadera